Veel gestelde vragen over Belastingdienst filetransfer



Hoe zie ik dat dit van de Belastingdienst is?

Belastingdienst filetransfer is een dienst die vanuit de Belastingdienst wordt geleverd via het Belastingdienst domein https://filetransfer.belastingdienst.nl. U kunt het overheidscertificaat dat is gekoppeld aan deze site bekijken door op het slotje te klikken. Het slotje is zichtbaar vóór of achter de URL (afhankelijk van de door u gebruikte browser).

Hoe veilig is Belastingdienst filetransfer?

Bekijk de informatie op de pagina "De beveiliginginformatie van Belastingdienst filetransfer"

Hoe Installeer ik Aspera Connect?

De Aspera Connect software is vereist voor het werken met Belastingdienst filetransfer bekijk de informatie op de pagina "Installatie IBM Aspera Connect"

Heb ik een licentie nodig voor Aspera Connect?

Nee, u hebt geen licentie nodig voor Aspera Connect. Dit kunt u zien in de kolom "Aspera Connect" onder aanhef "license" op de pagina "Datasheet IBM Aspera Client Software".

Welke limieten kent Belastingdienst filetransfer?

Bekijk de informatie op de pagina "Wat kan er wel en niet met Belastingdienst filetransfer?.

Wat als ik misbruik vermoed of een beveiligingsrisico constateer?

Bekijk de informatie op de pagina "Misbruik en problemen rond databeveiliging. Wat moet ik doen?".

Wat als ik per ongeluk het verkeerde bestand of de verkeerde versie heb verstuurd?

Neem direct contact op met de medewerker van de Belastingdienst aan wie het bestand is verzonden en leg uit dat dit niet het juiste bestand is. Vraag de medewerker het bestand niet te downloaden of het te verwijderen als het reeds gedownload is. Gebruik de originele upload-uitnodiging om alsnog het juiste bestand te versturen.

Volg eventuele procedures die door uw bedrijf zijn ingesteld voor het melden van datalekken.

Mocht u, om welke reden dan ook, geen contact krijgen met de medewerker van de Belastingdienst? Belastingdienst filetransfer verwijdert alle bestanden die u verstuurt automatisch na 60 dagen.

Hoe lang blijft een bestand beschikbaar?

Een bestand heeft een beperkte levensduur binnen Belastingdienst filetransfer. Hoe lang het beschikbaar blijft is afhankelijk van de instellingen die de verzender kiest. Tijdens het verzenden heeft de verzender de volgende opties:

  • De standaard instellingen, dit betekent dat het bestand 60 dagen beschikbaar blijft, hierna verwijdert Belastingdienst filetransfer het bestand automatisch.
  • Het bestand blijft beschikbaar totdat één van de ontvangers ("any recipient") de bestanden heeft gedownload, of totdat de standaard bescikbaarheidstermijn van 60 dagen is bereikt.
  • Het bestand blijft beschikbaar totdat alle ontvangers ("all recipients") de bestanden hebben gedownload, of totdat de standaard bescikbaarheidstermijn van 60 dagen is bereikt.

Zie ook de opties die de verzender heeft tijdens het maken van een package op de pagina "Het versturen van bestanden (upload-uitnodiging)".

Is het mogelijk om Belastingdienst filetransfer te gebruiken in het Nederlands?

Nee, momenteel is Belastingdienst filetransfer enkel beschikbaar in het Engels.

Ik wil een bestand extra beveiligd opsturen. Kan dat?

Ja dit kan, bekijk voor het gebruik van een wachtwoord ("Encryption-at-rest") tijdens het verzenden van bestanden de informatie op de pagina "Het versturen van bestanden (upload-uitnodiging)".

Ik weet het wachtwoord niet dat Belastingdienst filetransfer vraagt. Hoe kan ik dit achterhalen?

Het wachtwoord dat Belastingdienst filetransfer vraagt is door de verzender van de bestanden gekozen. Alleen de verzender weet wat het wachtwoord is. Neem contact op met de verzender om het te achterhalen. Als beide partijen het wachtwoord niet meer weten, dan moet de verzender de bestanden opnieuw versturen. Beheerders hebben geen inzicht in wachtwoorden en kunnen een -met een wachtwoord beveiligd- bestand ook niet openen of het wachtwoord hierop herstellen of achterhalen. Dat alleen de verzender en ontvanger de bestanden kunnen openen is de toegevoegde waarde van de zogenaamde "Encryption-at-rest".

Zie ook de informatie met betrekking tot beveiliging met een wachtwoord ("Encryption-at-rest") tijdens het verzenden van bestanden op de pagina "Het versturen van bestanden (upload-uitnodiging)", of de informatie met betrekking tot het gebruik van een wachtwoord op de pagina "Het ontvangen van bestanden (download-uitnodiging)".

Kan ik Belastingdienst filetransfer ook mobiel gebruiken?

Als u IBM Aspera Connect niet nodig hebt, dan kunt u bestanden versturen en ontvangen met een iPad. Als u een bestand met wachtwoord wilt versturen of een bestand met wachtwoord hebt ontvangen dan is dit niet mogelijk met een iPad. De volledige functionaliteit van Belastingdienst filetransfer wordt alleen ondersteund op apparaten met Windows, OSx of Linux. Zie de beperkingen op pagina "Wat kan er wel en niet met Belastingdienst filetransfer?".

Waar staan de bestanden die ik heb geüpload?

Deze bestanden staan maximaal 60 dagen op de systemen in het datacenter van de Belastingdienst. Wanneer de medewerker van de Belastingdienst de bestanden download van Belastingdienst filetransfer, gebruikt de deze de bestanden (of de gegevens hieruit) in het proces waarvoor ze nodig zijn. Voor informatie over hoe de Belastingdienst met uw (persoons)gegevens omgaat, bekijk de pagina "Privacy en uw persoonsgegevens".

Waar staan de bestanden die ik heb gedownload?

Standaard zet Aspera Connect de bestanden in de "downloads" folder.

U kunt de opslaglocatie aanpassen in de instellingen van Aspera Connect, zie de documentatie op de pagina "Documentation Aspera Connect".

Hebt u een oudere versie van Aspera Connect op Windows gehad? Dan kan het zijn dat Aspera Connect de bestanden op het bureaublad plaatst.

Waar kan ik meer hulp krijgen?

Wanneer u het antwoord niet op één van de pagina's op deze informatiesite kunt vinden, vragen wij u contact op te nemen met de medewerker van de Belastingdienst waarmee u bestanden uitwisselt.

Wat doet Aspera Connect op mijn computer?

Bekijk de detailuitleg op de pagina "Hoe werkt Aspera Connect en wat doet het op uw computer?".

Ik kan of mag de software niet downloaden

Bekijk de informatie op pagina "Informatie IBM Aspera Connect".

Ik mag de software niet installeren

Bekijk de informatie op pagina "Informatie IBM Aspera Connect".

Het versturen of ontvangen van bestanden werkt niet

Bekijk de informatie op pagina "Ik heb een probleem met uploaden of downloaden van bestanden".

IBM Aspera Connect wordt niet herkend of start niet

Bekijk de informatie op pagina "Ik heb een probleem met uploaden of downloaden van bestanden".

Moet ik IBM Aspera Connect installeren?

Voor de basisfuncties van Belastingdienst filetransfer hoeft u IBM Aspera Connect niet te installeren. Wilt u een bestand extra beveiligen met een wachtwoord of hebt u een versleuteld bestand ontvangen (.aspera-env) dan hebt u IBM Aspera Connect nodig.
Voor hulp bij installatie kijk op de pagina "Ik heb een probleem met uploaden of downloaden van bestanden".

Ik heb een bestand ontvangen met .aspera-env ontvangen, wat is dit?

U hebt een versleuteld bestand ontvangen (.aspera-env), dit betekent dat de medewerker van de Belastingdienst een extra wachtwoord op het bestand heeft gezet. Om het bestand in te kunnen zien hebt u IBM Aspera Connect nodig.
Voor hulp bij installatie kijk op de pagina "Ik heb een probleem met uploaden of downloaden van bestanden".

Hoe schakel ik de plugin/IBM Aspera Connect in?

Het antwoord vindt u op de pagina "Inschakelen van de plugin/IBM Aspera Connect".

Hoe schakel ik de plugin/IBM Aspera Connect uit?

Het antwoord vindt u op de pagina "Belastingdienst filetransfer gebruiken zonder installatie van de IBM Aspera Connect plugin".