Wat is Belastingdienst filetransfer en hoe werkt het?

Wat is Belastingdienst filetransfer?

Belastingdienst filetransfer is een dienst om ad hoc bestanden uit te wisselen met de Belastingdienst op een veilige en AVG-bestendige manier.

De medewerker van de Belastingdienst kan Belastingdienst filetransfer gebruiken voor zowel het versturen als het ontvangen van bestanden. Zelf kunt u geen gebruikmaken van Belastingdienst filetransfer zonder een contactpersoon bij de Belastingdienst. De medewerker van de Belastingdienst initieert altijd een uitwisseling.

Wat is nodig om Belastingdienst filetransfer te gebruiken?

Een bestandsuitwisseling start altijd bij een medewerker van de Belastingdienst. U kunt alleen bestanden uitwisselen met de Belastingdienst als een medewerker u hiervoor een uitnodiging stuurt.

Voor normale up en download van bestanden hebt u alleen toegang nodig tot https://filetransfer.belastingdienst.nl. Als de medewerker van de Belastingdienst heeft gekozen voor het gebruik van een extra wachtwoord dan kunt u de bestanden pas inzien als u IBM Aspera Connect installeert. Voor meer informatie zie pagina "Informatie IBM Aspera Connect".

Bij Belastingdienst filetransfer is veel aandacht besteed aan de veiligheid. Voor meer informatie zie pagina "De beveiliginginformatie van Belastingdienst filetransfer"). Het is van belang dat u altijd eerst met uw contactpersoon bij de Belastingdienst afspreekt dat u Belastingdienst filetransfer gebuikt voor het uitwisselen van de bestanden. Kent uw contactpersoon Belastingdienst filetransfer niet? Lees dan de informatie op de pagina "Mijn contactpersoon kent Belastingdienst filetransfer niet".

Let op!

Ontvangt u een onverwachte uitnodiging, of van een persoon die u niet kent? Open de link niet.

  • Kent u de verzender? Neem dan contact op en controleer of de medewerker van de Belastingdienst de uitnodiging heeft verstuurd.
  • Kent u de verzender niet? Probeer contact op te nemen via het e-mailadres dat in de uitnodiging staat (altijd eindigend op @belastingdienst.nl).
  • Krijgt u geen contact? Bekijk dan uw opties op de pagina "Misbruik en problemen rond databeveiliging. Wat moet ik doen?".


Hoe werkt het?

Als u met Belastingdienst filetransfer aan de slag gaat, dan doorloopt u de volgende stappen:

  1. U stemt met de medewerker van de Belastingdienst af dat u Belastingdienst filetransfer gaat gebruiken.
  2. De medewerker stuurt u een upload- of download-uitnodiging.
  3. U ontvangt een mail met hierin de unieke link voor deze upload- of downloadactie.
  4. Let op!

    Een ontvangen uitnodiging is aan uw naam gekoppeld en bevat een persoonlijke code. Stuur de uitnodiging dus niet door aan andere personen. Hebt u deze link per ongeluk gedeeld? Meld dit dan direct bij uw contactpersoon. De belastingdienstmedewerker kan de uitnodiging dan verwijderen.

    Iedere keer dat u informatie uitwisselt, krijgt u een nieuwe unieke link. Links verlopen standaard na 60 dagen. Voor meer informatie zie pagina "Wat kan er wel en niet met Belastingdienst filetransfer?".

  5. U klikt op de link in de uitnodiging en uw browser opent.
  6. U verstuurt of downloadt de bestanden zoals uitgelegd op de volgende pagina's:
  7. Als u IBM Aspera Connect nodig hebt, bekijk dan de informatie op de pagina "Informatie IBM Aspera Connect" .